01 maart 2013

Op bezoek bij blinden en slechtzienden.

Gisteren zijn we met de klas op bezoek geweest naar “Licht en Liefde”, een centrum dat hulp biedt voor blinden en slechtzienden. We kregen uitleg van mensen die zelf blind of slechtziend zijn.

In kleine groepjes kwamen we via een doorschuifsysteem allerlei dingen over blinden te weten:

- Welke hulpmiddelen zijn er om hen te helpen in het dagelijkse leven?
- Hoe werkt het brailleschrift?
- Hoe kan een hond de blinden helpen?
- Hoe voelt het om echt in het donker te moeten leven?

Deze ervaringen hebben de kinderen nadien opgeschreven:

Mattis: Ik mocht met de braillecomputer mijn naam typen. We zijn ook bij een elfje geweest, het was er heel donker. 
Louise: Ik zou niet blind willen zijn.
Lieze: Ik wist niet dat er een braillecomputer bestond.
Marcel: Ik wil niet blind zijn. Ik vond de braillecomputer leuk.
Thaïsa:
 Ik vond het leuk om mijn naam te schrijven in braille. Ik zou echt niet blind willen zijn.
Lander: Ik vond de braillecomputer echt leuk.
Tobit: Ik was een beetje bang in het donker.
Luna: Ik zou niet graag blind zijn. Maar ik vond het wel heel erg leuk, zeker met de honden Branko en Spaiki
Zyon: Ik vond de dingen in het donker heel erg leuk.

Kylian: Het was leuk. We mochten onze naam met een braillecomputer schrijven.
Zoë: Ik vond het niet zo leuk in het donker.
Julie: Ik vond de braillecomputer echt leuk!
Amber: Ik zou niet blind willen zijn. Het was leuk.

Axelle: Ik vond het super tof! Ik was een beetje bang in het donker.